Skip to content

Prawa stanowe i stosowanie pasów bezpieczeństwa samochodowych

2 miesiące ago

799 words

Prawdopodobieństwo urazu związanego z wypadkiem samochodowym, główną przyczyną niepełnosprawności, śmierci i wydatków na opiekę zdrowotną 1, można znacznie zmniejszyć za pomocą pasów bezpieczeństwa.2 Aby ocenić powszechność używania pasów bezpieczeństwa po wprowadzeniu pasa – Użyliśmy praw, przeanalizowaliśmy dane z Systemu Nadzoru Czynnika Ryzyka Behawioralnego. W przypadku tych ankiet wyszkoleni ankieterzy przeprowadzili wywiady telefoniczne z reprezentatywną próbką osób w wieku 18 lat i starszych.3 Zdefiniowaliśmy użytkownika pasa bezpieczeństwa jako osobę, która zgłosiła zawsze za pomocą pasów bezpieczeństwa.
Zebrano dane z 15 stanów z danymi zebranymi nieprzerwanie od 1984 do 1989 (n = 130 429). Trzy z tych państw nie posiadały przepisów dotyczących pasów, 11 miało prawo wymagające, aby pojazdy zostały najpierw zatrzymane w przypadku innego naruszenia, zanim zostaną wydane cytaty lub grzywny za nieprzestrzeganie przez pasażerów zakazu zapinania pasów bezpieczeństwa (prawo wtórne), a prawo zezwalało na policja, aby zatrzymać pojazdy, w których pasażerowie nie będą używać pasów bezpieczeństwa (prawo pierwotne).
Oceniliśmy użycie pasów bezpieczeństwa przed i po wprowadzeniu tych przepisów w życie. Korzystaliśmy z danych medianowych, gdy prawo wtórne stało się skuteczne, aby zdefiniować okresy prelaw i postlaw dla trzech stanów bez przepisów dotyczących pasów; tak więc okresy obserwacji były porównywalne dla stanów zi bez praw. SESUDAAN wykorzystaliśmy do obliczenia okresowych wskaźników zużycia pasów, które zostały znormalizowane dla zmiennych socjodemograficznych w spisie ludności z 1980 r.4.
Tabela 1. Tabela 1. Skuteczność używania pasów bezpieczeństwa przed i po wprowadzeniu przepisów dotyczących pasów bezpieczeństwa * Liczba punktów procentowych wzrasta ogólnie w zużyciu pasów i według podgrup była najwyższa w stanie z prawem pierwotnym (Północna Karolina), następnie państwa z prawem wtórnym oraz państwa bez praw pasa bezpieczeństwa (tabela 1). Jednak wzrost użycia był najniższy wśród młodych osób dorosłych i osób pijących i prowadzących.
Ogólny wzrost zgłaszanego zużycia pasów po wprowadzeniu praw pasów bezpieczeństwa (szczególnie w przypadku egzekwowania zasadniczego) jest zgodny z badaniami obserwacyjnymi5 6 7 8 i sugeruje, że prawa pierwotne mogą znacznie podnieść stopy użytkowania pasów. W rzeczywistości stawki te są wyższe w Północnej Karolinie (87 procent), Kalifornii (82 procent) i Wisconsin (77 procent) niż w przypadku Rhode Island (53 procent) i West Virgina (44 procent) – w dwóch stanach bez przepisów dotyczących pasa. 9 Niskie wykorzystanie pasów bezpieczeństwa wśród młodych osób dorosłych i osób pijących i jeżdżących (dwie grupy najbardziej narażone na urazy związane z wypadkiem 7, 10) wskazuje na potrzebę zastosowania dodatkowych strategii zwiększających wykorzystanie pasów bezpieczeństwa w tych grupach. W lipcu 1991 r. W 40 stanach obowiązywały ustawy o pasach bezpieczeństwa, ale tylko 9 zezwalało na egzekwowanie zasadnicze. Konieczne jest przyjęcie i egzekwowanie przepisów dotyczących pasów bezpieczeństwa we wszystkich państwach w celu zmniejszenia krajowego obciążenia związanego z wypadkami.
Luis G. Escobedo, MD, MPH
Terence L. Chorba, MD, MPH
Centres for Disease Control, Atlanta, GA 30333
Patrick L. Remington, MD, MPH
Wydział Zdrowia w Wisconsin, Madison, WI 53701
Robert F. Anda, MD, MS
Lee Sanderson, Ph.D.
Akbar A. Zaidi, MS
Centres for Disease Control, Atlanta, GA 30333
10 Referencje1 Rice DP, MacKenzie EJ. Koszt kontuzji w Stanach Zjednoczonych: raport do Kongresu, 1989. San Francisco: Institute for Health and Aging, University of California; Injury Prevention Center, Johns Hopkins University, 1989
Google Scholar
2. Partyka SC. Papiery na pasy bezpieczeństwa dla dorosłych – skuteczność i zastosowanie. Waszyngton, DC: National Highway Traffic Safety Administration, 1988. (nr publikacji DT (HS) 807-286.)
Google Scholar
3. Remington PL, Smith MY, Williamson DF, Anda RF, Gentry EM, Hogelin GC. . Projekt, charakterystyka i przydatność nadzoru behawioralnego opartego na stanach behawioralnych: 1981-87. Public Health Rep 1988, 103: 366-75
Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Shah BU. SESUDAAN: standardowy program błędów do obliczania ustandaryzowanych stawek z danych z próbnych badań. Research Triangle Park, NC: Research Triangle Institute, 1981
Google Scholar
5. Williams AF, Wells JK, Lund AK. . Używanie pasa naramiennego w czterech stanach z przepisami dotyczącymi używania pasów. Accid Anal Prev 1987, 19: 251-60
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
6. Wagenaar achéal, Wiviott MB. . Skutki wykorzystania pasów bezpieczeństwa: seria badań dotyczących zgodności w Michigan. Public Health Rep 1986; 101: 505-13
Web of Science MedlineGoogle Scholar
7. Chorba TL, Reinfurt D, Hulka BS. . Skuteczność obowiązkowych przepisów dotyczących używania pasów bezpieczeństwa: doświadczenie Karoliny Północnej w latach 1983-1987. JAMA 1988; 260: 3593-7
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
8. Wagenaar achéal, Maybee RG, Sullivan KP. . Obowiązkowe przepisy dotyczące pasów bezpieczeństwa w ośmiu stanach: ocena szeregu czasowego. J Saf Res 1988; 19: 51-70
Crossref Web of ScienceGoogle Scholar
9. Nadzór czynników ryzyka behawioralnego, 1988. MMWR 1990; 39 (SS-2): 1-21
MedlineGoogle Scholar
10. National Highway Traffic Safety Administration. Śmiertelny system zgłaszania wypadków, 1988. Washington, DC: Department of Transportation, 1988. (DT, nr publikacji (HS) 807-507.)
Google Scholar
(2)
[patrz też: wamed zgierz, raphacholin forte, polmos żyrardów ]

0 thoughts on “Prawa stanowe i stosowanie pasów bezpieczeństwa samochodowych”